كل جديد ومتميز وحصرى تجدونه هنا فى ومضات السها


واحـــــة الإبــداع والفــن والتــألق
 
الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
عبد الفتاح عبد الشافي
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى
avatar

عدد المساهمات : 11454
العمر : 57
الموقع : قطر

مُساهمةموضوع: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الأربعاء سبتمبر 17, 2014 10:00 am


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
**********************
خــــــــَلَتْ المَقَاعــــــــد
=============
تَاهت بِبَحركِ ...أشرِعتي ومَرساتي
وانْهار فُلكي....... واذْدادت مُعاناتي
ما بينَ موجكِ .....والمِجدافُ فاتنتي
ألْقيت نفسِي.... وتَجرّعْتُ كَاساتي
وسهِرتُ لَيْلِي... عَلَّ البدرُ يُؤنِسني
ويرسِمُ لِي.. عَلَي ثغري ابْتِساماتي
عَزّت حُروفيَ.... ماعَادَتْ لِتُسعِفني
وتَمرّدتْ عَلَي الأقلامِ......... أبياتي
غرِقَتْ بِبحركِ.... أشعاري وقَافِيَتي
وبِحلكةِ الظّلماتِ مافلحتْ نِداءاتي
وهَوت بِقربِكِ...... ألحانٌ أرددها
والنايُ أصبحَ... لا يُشجِي بِنغماتي
صُورٌ أراها..... مَابَرِحتْ مُخيّلتي
تُلهِبْ جُروحِيَ. مِن فرطِ الصِّراعات
لا لومَ مِنّي....... أو عَتَبٌ مُعَللّتي
بَل الأيام .........تَحرِمُني مَسَرّاتي
أبكِي وأضحكُ... لا حُزنٌ ولا فرحٌ
كَيْ لا تَزِيد... مع الذّكريَ جِراحاتي
فلا صديقٌ....... يعلمُ بِي لِيسألُني
ولا الأحباب... قَد سَمِعُوا حِكاياتي
خَلَتْ المَقاعِد.... مِنْ شئٍ سيُشغِلها
وفي بِحُورِكِ... قد أقْبَرْت مَأْ ساتي
حُطامُ نفسي..... والأحزَانُ تُؤلِمني
ما عاد يُجدي مع الشّكْوَيَ مُواساتي
*****************
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم*** ***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي***
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهرة بنت ساحة الطيب
...........
...........
avatar

عدد المساهمات : 26069
العمر : 37

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الأحد سبتمبر 21, 2014 10:31 am

الله عليك يا ابو جمال
متجلى قوى فى القصيدة دى
برغم شجنها الا ان كل حرف فيها يكاد ينطق
والعنوان  دائما ما تتحفنا بالعناوين المبتكرة  والعنوان المبتكر احد اسباب نجاح الكتاب او الدورية او العمل ايا كان
 فشكرا لك على ما تجود به علينا لتسعد قلوبنا

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://wamadat.forumegypt.net
عبد الفتاح عبد الشافي
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى
avatar

عدد المساهمات : 11454
العمر : 57
الموقع : قطر

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الخميس أكتوبر 02, 2014 10:39 pm

والشكر لك ايضا علي كلماتك الطيبه
وتشجيعك الدائم
دايما بتجبري بخاطري
اما العنوان والكلمات بمجملها فما دفعني لكتابتها
هو رؤية المنظر او الصوره المصاحبه للأبيات
فقد تخيلت ان هذه المقاعد كانت لمحبين وتركوها
وهم في حالة حزن او فراق وهذا واضح من وجود
العصير والفاكهه علي المنضده وهم علي حالهم لم يقترب منهم احا
وايضا رغم الخضره والمياه في الصوره الا ان خلو المقاعد جعل الصوره
تكاد تكون موحشه وهي بدون بشر يجلس عليها ... وكما قال المثل جنه بلا ناس ما تنداس
وانوي ان شاء الله كما جعلت البطل هو المشتكي والمتألم ... سأحاول  ان اجعل البطله
هي المشتكيه في المره السابقه ... وبنفس مرافقة الصوره حيث ان الصوره هي التي اوحت
لي بالفكره
شاكر جدا زهره
وعذرا علي التاخير في الرد بسبب عدم زيارتي للمنتدي من فتره طويله
.........

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم*** ***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي***
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهرة بنت ساحة الطيب
...........
...........
avatar

عدد المساهمات : 26069
العمر : 37

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   السبت أكتوبر 04, 2014 11:11 pm

سوف انتظر  بشوق تعبير ابياتك عن شعور الطرف الاخر  وبنفس الصورة
وقمة الابداع منك ان  توحى لك الصورة بما ستكتب
 علشان تعرف انى مش بجامل ولا بجبر بخاطرك 
واعترض على المثل بتاع جنة من غير ناس ما تنداس
انا عن نفسى احتاج جنة بلا ناس  اخلوا بها مع خيالى

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://wamadat.forumegypt.net
عبد الفتاح عبد الشافي
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى
avatar

عدد المساهمات : 11454
العمر : 57
الموقع : قطر

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الأحد أكتوبر 05, 2014 2:48 pm

تسلمي يا زهره
ربنا يخليكي
قريب ان شاء الله ستجدين ما يسرك من كلمات عن الطرف الآخر
او الجزء الثاني من القصيده ...انتي علمتينا نعمل كده لما كتبتي قصتك علي جزئين
اما الجنه اللي بلا ناس ... حقيقي ما تنداس
ولو قعدتي فيها ساعه مش هتحملي التانيه
يلاااااااااا ربك يعدلها ان شاء الله
بس حقيقي موضوع قناة السويس شاغلني جدا جدا .. وقطعت منه شوط كويس
بس مش هتشوفيه غير لما يكمل ان شاء الله بس علي الله اكون بعرف اعبر عن مضمون النص اللي لسه ما شفتهوش

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم*** ***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي***
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهرة بنت ساحة الطيب
...........
...........
avatar

عدد المساهمات : 26069
العمر : 37

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الأحد أكتوبر 05, 2014 5:38 pm

بقى كده ؟
مش هشوفه غير لما يكمل  
انا متأكده تماما انه شاغلك وانه هيخرج فوق ما تصورت

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://wamadat.forumegypt.net
عبد الفتاح عبد الشافي
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى
avatar

عدد المساهمات : 11454
العمر : 57
الموقع : قطر

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الأحد أكتوبر 19, 2014 11:48 am

تم بحمد الله
............

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم*** ***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي***
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهرة بنت ساحة الطيب
...........
...........
avatar

عدد المساهمات : 26069
العمر : 37

مُساهمةموضوع: رد: خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد   الإثنين أكتوبر 20, 2014 11:57 am

وتم بشكل ولا اروع تسلم الايادى ويارب ياخد القدر اللى يليق به من الاهتمام والظهور

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://wamadat.forumegypt.net
 
خَـــــــلَتْ المَقَـاعــد
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: منتدى الادب والفنون واقلام الاعضاء :: سحر الكلمات لشاعر الومضات-
انتقل الى: